Västerhaninge
Skog, mark och djur / Berga Naturbruksgymnasium gymnasiesärskola

Skog, mark och djur på Berga Naturbruksgymnasium gymnasiesärskola

Skog, mark och djur

På Berga finns gymnasiesärskolans program på fyra år för skog, mark och djur. Utbildningen ger bred kunskap inom praktiskt arbete med utemiljöer, markarbete, hund och sällskapsdjur. Stor hänsyn tas till din personliga utveckling för att just du ska kunna nå så långt som möjligt i och utanför skolan.

Här följer några av de moment du får ta del av:

• Träna att köra elbil
  • Använda grästrimmer, lövblås, gräsklippare mm
  • Markanläggning, renovera mm
  • Sköta rabatter, rensa ogräs, plantera nytt, beskära äppelträd mm, och välförtjänt rast.
  • Umgås med hästar
  • Lära om hundar
  • Sköta stallar och umgås med lantbruksdjur

Stor hänsyn till elevens personliga utveckling

Första året provar eleven på olika moment inom programmet för att andra året ha valt inriktning mark eller djur. Det är ej krav på att eleven måste rida som djurelev. Och om markelev vill rida finns kurs för det. Stor hänsyn tas till elevens personliga utveckling för att just eleven ska kunna nå så långt som möjligt i och utanför skolan.

Hög personaltäthet

Utbildningen präglas av hög personaltäthet och stor individanpassning. Målet är att eleven ska få kunskaper som ger möjlighet till arbete inom utbildningsområdet samt klara av eget boende och ett aktivt socialt liv.

Fysiskt krävande

Det är viktigt att komma ihåg att oavsett inriktning så är utbildningen fysiskt krävande.

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill veta mer om Skog, mark och djur så kommer skolan att kontakta dig.

Här nedanför ser du recensioner av skolan. Du kan skriva en egen recension genom att klicka på knappen.
Julia Åkerquist

jag tycker att skolan är bra och jag tycker om djuren. Jag tycker att lärarna är bra.

Kontaktuppgifter till Berga Naturbruksgymnasium gymnasiesärskola

Berga Naturbruksgymnasium gymnasiesärskola