Kan eleven få ut gymnasiesärskolebevis utan att ha läst idrott? - Forum

2022-05-04 10:42   Studie- och yrkesvägledare från Göteborg

Hej, Jag är SYV med 20-årig erfarenhet men inte har jobbat inom särskola. Nu fick jag en fråga om en elev kan på gymnasiesärskolan välja bort Idrott och ändå kunna få i slutet av sina studier gymnasiesärskolebevis? Jag har svårt att hitta svar på den frågan. Jag ringde till skolverket och fick svar att det är upp till en SYV att tolka reglerna. Men om olika SYV-ar tolkar reglerna på olika sätt? Finns det regler på vad gymnasiesärskolebevis måste innehålla och vad för eleven för dokument om hen ej uppfyller kraven för gymnasiesärskolebeviset? Tusen tack för ert svar!


RE: Kan eleven få ut gymnasiesärskolebevis utan att ha läst idrott?
2022-05-11 10:37   Petra Öster

Hej,

Jag förstår att det känns otydligt med Skolverkets svar! De har föreskrifter om hur utformningen av gymnasiesärskolebevis efter nationella och individuella program i gymnasiesärskolan ska se ut. Det hittar du här. 

Jag skulle nog tänka att det är rektorns jobb att tolka och tillämpa skollagen, som ofta är otydlig. Så jag skulle rekommendera att du ber skolans rektor att tolka detta och bestämma hur elevens studieplan ska utformas. 

Lycka till! /Petra,SYV