Anpassade gymnasieskolor i Stockholm

• Administration, handel och varuhantering
  • Hälsa, vård och omsorg

Kärrtorps Gymnasiesärskola

• Programmet för administration, handel och varuhantering

Midsommarkransens gymnasiesärskola

• Hälsa, vård och omsorg
  • Administration, handel och varuhantering

Move & Walk Anpassad gymnasieskola

• Individuella program

Malmö, Göteborg, Stockholm

marker
Riksintag

Polhems anpassade gymnasieskola

• Estetiska verksamheter
  • Samhälle, natur och språk
  • Individuella program
  • Hantverk och produktion

Elever per lärare
Personaltäthet:
5,4 elever/pedagog

Övriga skolor i Stockholm

Anpassade gymnasieskolor i Stockholm

Gymnasiesärskolor i StockholmAnpassade gymnasieskolor i Stockholm

I Stockholms stad finns både kommunala och fristående gymnasiesärskolor som du kan ansöka till. Om du bor i Stockholm kan du välja en gymnasiesärskola i Stockholms stad eller i någon kommun som ligger omkring.

Anpassad gymnasieskola Stockholm

Om du bor i Stockholms kommun och vill gå ett nationellt program inom kommunen blir du förstahandsmottagen. Det betyder att du och andra som är förstahandsmottagna till det program du sökt ska hanteras i första hand vid beslut om antagning. Men förstahandsmottagande innebär inte att du garanteras att bli antagen till sökt utbildning. Det är den ansvariga för utbildningen som fattar beslut om antagning.

Om du vill gå ett program som inte finns i din hemkommun blir du förstahandsmottagen till detta program i den sökta kommunen. Men i Stockholms kommun erbjuds alla nationella program, därför blir du andrahandsmottagare om du söker ett program, på en skola i en annan kommun än Stockholm. Det betyder att du kan bli antagen till detta program först i mån av plats.

Om en du söker till Individuellt program i en annan kommun ska det finnas en överenskommelse mellan hemkommun och mottagande kommun.

Söka till fristående anpassad gymnasieskola

Om du söker till en fristående anpassad gymnasieskola spelar det inte någon roll var du bor. Du kan alltså söka till en fristående skola i en annan kommun än där du bor, även om samma program finns på en kommunal skola i din hemkommun. Fristående anpassade gymnasieskolor kan ha fått godkänt vilka kriterier för urval som ska gälla om de har fler sökande än platser.

Beslut om antagning

Efter det har bestämts hur du blir mottagen till en viss anpassad gymnasieskola som du har sökt till så ska skolan eller kommunen som tar emot dig som elev besluta om antagning till någon av dina sökta utbildningar.

Besked om antagning börjar skickas ut den 11 juni.

För att komma till startsidan, klicka här.