Programmet för samhälle, natur och språk

Förslag på skolor

Burgården gymnasiesärskola

• Programmet för administration, handel och varuhantering
  • Programmet för estetiska verksamheter
  • Programmet för hantverk och produktion
  • Programmet för hotell, restaurang och bageri
  • Programmet för hälsa, vård och omsorg
  • Programmet för språk, samhälle och natur
  • Individuellt program

Göteborg

marker
Riksintag

Polhems anpassade gymnasieskola

• Estetiska verksamheter
  • Samhälle, natur och språk
  • Individuella program
  • Hantverk och produktion

Stockholm
Elever per lärare
Personaltäthet:
5,4 elever/pedagog

Övriga skolor med Samhälle, natur och språk

Programmet för samhälle, natur och språk

Programmet samhälle, natur och språk passar dig som vill veta mer om hur människor och samhället påverkar varandra. Under programmet kommer du lära dig mycket om människan, natur, kommunikation och hållbarhet. Lektionerna innehåller många roliga experiment där du får skapa olika saker för att förstå hur de fungerar. När du har avslutat programmet samhälle, natur och språk, har du möjlighet att studera vidare på exempelvis folkhögskola.

APL – arbetsplatsförlagt lärande

På programmet samhälle, natur och språk får du göra praktik. Praktiken kallas APL och det står för arbetsplatsförlagt lärande, du få alltså lära dig om ett yrke på en riktig arbetsplats och jobba tillsammans med nya kollegor.

Vad du kommer att lära dig

Du som läser programmet samhälle, natur och språk kommer att lära dig nya saker varje dag. Dagarna är otroligt givande och det finns alltid något att göra och veta mer om. Nedan ser du några exempel på områden du kommer få möjlighet att utvecklas inom:

• Hur samhället fungerar i Sverige och andra delar av världen.
  • Förstå skillnader mellan olika samhällen, både i Sverige och andra länder.
  • Förbättra dina kunskaper i engelska eller andra språk.
  • Historiska skillnader och livsstilar, hur vi levde förut och hur vi lever idag.
  • Förstå samband mellan lokala, nationella och internationella händelser, och hur de påverkar vår vardag.
  • Kunskaper om samhällsviktiga ämnen som demokrati, kultur och könsroller.
  • Få nya kunskaper om natur, miljö och varför hållbar utveckling är viktigt.

Fördelar med praktisk erfarenhet

Programmet samhälle, natur och språk är uppbyggt så att du som elev ska utvecklas så mycket som möjligt. Du kommer bland annat att lära dig om hur kommunikation mellan människor spelar en viktig roll i samhället. Med praktisk arbetslivserfarenhet blir du mer självständig, och får möjligheten att jobba tillsammans med andra som behöver och uppskattar din hjälp.

Läs mer om programmet för samhälle, natur och språk här!

Källa: utbildningsguiden.skolverket.se