Anpassade gymnasieskolor i Helsingborg

Övriga skolor i Helsingborg

Helsingborg. Foto: Anna Alexander Olsson

Anpassade gymnasieskolor i Helsingborg

Anpassade gymnasieskolor i Helsingborg ska ge en bra grund för yrkeslivet eller fortsatta studier på till exempel folkhögskola. Den anpassade gymnasieskolan ska hjälpa din personliga utveckling och stötta till ett aktivt liv. Du uppmuntras att fördjupa och använda dina kunskaper, både självständigt och tillsammans med andra.

Den anpassade gymnasieskolan i Skåne Nordväst

I Skåne Nordväst kan man välja bland alla de nationella programmen utom programmet för hantverk och produktion. Kommunerna i Skåne Nordväst (Helsingborg, Ängelholm, Svalöv, Landskrona, Klippan, Perstorp, Höganäs, Pärstorp, Bjuv, Båstad och Örkelljunga) har ett så kallat ”fritt sök”. Det betyder att du som bor inom detta område och är behörig till den anpassade gymnasieskolan och vill gå ett nationellt program kan välja en anpassad gymnasieskola i Helsingborg, Ängelholm, Svalöv, Landskrona eller Klippan. När det gäller ansökan till individuellt program ska du i första hand söka till din hemkommun.

Här finns de olika nationella programmen i och runt Helsingborg:

Ansökan och antagning i Helsingborg och Nordvästra Skåne

I början av januari det år du går ut anpassad grundskola får du inloggningsuppgifter till sajten skanegy.se. Inloggningsuppgifterna får du av din studie- och yrkesvägledare och du använder dem för att göra din ansökan till anpassade gymnasieskolor på skanegy.se. Din hemkommun skickar tillhörighetsblanketten och utredningen om målgruppstillhörighet automatiskt till kommunens antagningsenhet.

Viktiga datum

Du gör din ansökan på skånegy mellan 15 januari och 15 februari. Om du skulle ångra ditt val går det att ändra under omvalsperioden. Omvalsperioden pågår från slutet av april till mitten av maj.

Om du vill ansöka till gymnasieskolans introduktionsprogram, yrkesintroduktion, individuellt alternativ eller språkintroduktion gör du det via din studie- och yrkesvägledare.

I slutet av maj får du hemskickat ett preliminärt antagningsbesked och i början av juli kommer det slutgiltiga beskedet.

Källa: Helsingborg.se