Hälsa, vård och omsorg

Midsommarkransens gymnasiesärskola

Hälsa, vård och omsorg på Midsommarkransens gymnasiesärskola

Hälsa, vård och omsorg är ett yrkesprogram. Programmet förbereder dig för att arbeta inom hälso- och sjukvård eller socialtjänst. Du får också möjligheten att läsa kurser som förbereder för högskolestudier inom dessa områden.

Vård, omvårdnad och omsorg

Utbildningen utvecklar dina kunskaper och färdigheter i vård, omvårdnad och omsorg. Du får också kunskaper om hälsa, ohälsa och funktionsnedsättning.

Inom vård och omsorg arbetar man med att bevara eller återställa människors hälsa. Arbetet utgår från en människosyn som betonar människors lika värde, livskvalitet och välbefinnande. Utbildningen ska därför utveckla elevernas kunskaper om människan i olika åldrar ur biologiska, psykologiska, sociala och kulturella aspekter vid hälsa, ohälsa och funktionsnedsättning.

Arbetsförlagt lärande

I arbetet kombineras kunskaper från olika ämnesområden som medicin, pedagogik, sociologi, psykologi och vårdvetenskap. Utbildningen leder till att du utvecklar en helhetssyn på människan och får en förståelse av livsstilens betydelse för hälsan.

Genom arbetsplatsförlagt lärande (APL) får du fördjupade yrkeskunskaper och inblick i kulturen och gemenskapen på en arbetsplats.

Läs mer om Häggviks Gymnasium

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill veta mer om Hälsa, vård och omsorg så kommer skolan att kontakta dig.

Videoreportage

Kontaktuppgifter till Midsommarkransens gymnasiesärskola