Personaltäthet: 3 Elever/pedagog
Gör en intresseanmälan

Välkommen till S:t Botvids anpassade gymnasieskola

För dig som behöver en individuellt utformad utbildning som passar dina intressen och behov är S:t Botvids gymnasium ett bra val! På skolan får du mål att arbeta efter, och hjälp att nå dem. Här förbereds du för en meningsfull framtid. På S:t Botvids anpassade gymnasieskola arbetar man på ett sätt, och i en miljö anpassad efter varje elev.

Du får möjlighet att bygga upp en stark självkänsla och bli del av en gruppgemenskap. Undervisningen I skolan är ofta ämnesövergripande och i teman. Tillsammans med andra elever får du genom skolan besöka bland annat bibliotek, badhus och arbetsplatser. Detta för att skolan ska vara en länk mellan elev och samhället omkring.

Alla utbildningar på S:t Botvids anpassade gymnasieskola är 4 år långa och det finns både nationella program och individuella program.

Många av eleverna på skolan är tvåspråkiga och skolan har lång erfarenhet av att utveckla lektioner som tar tillvara på mångfalden och elevernas olika kompetenser.

Nationella program

Det finns tre nationella program på S:t Botvids anpassade gymnasieskola. Utbildningarna förbereder dig för sysselsättning inom den yrkesverksamhet som gäller för programmet. Du får också kunskaper som du behöver om du vill fortsätta studera efter gymnasieskolan.

APL på S:t Botvids anpassade gymnasieskola

Arbetsförlagt lärande (APL) innebär att du genomför delar av utbildningen på en eller flera arbetsplatser utanför skolan. Genom din APL lär du dig förstå yrkeskulturen, alltså hur det är att jobba på en arbetsplats och du blir en del av gemenskapen på en arbetsplats. APL är en viktig del av utbildningen på alla skolans nationella program och styrs av ämnesplanerna. Du har APL i minst 22 veckor under dina fyra år på skolan. De nationella programmen som finns att välja på är:

• Programmet för administration, handel och varuhantering
  • programmet för hälsa vård och omsorg

Individuellt program

För dig som inte kan följa ett nationellt program finns det individuella programmet. S:t Botvids anpassade gymnasieskola har flera olika grupper på individuellt program.

Du kan läsa de ämnen som passar dina förutsättningar bäst. Det går också att kombinera med ämnen från nationella program. På de individuella programmen får du också göra studiebesök och få kontakter med närsamhället.

Arbete eller utbildning efter anpassad gymnasieskola

Beroende på vad du vill och kan göra finns olika möjligheter efter avslutad gymnasiesärskola. Gymnasiesärskolan samarbetar med både Arbetsförmedling, Daglig verksamhet, LSS och Försäkringskassan för att planera vad du ska göra efter skolan. Vill du fortsätta dina studier efter anpassade gymnasieskolan kan du välja att gå på till exempel Lärvux eller Folkhögskola.

Kontakt

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av S:t Botvids gymnasiesärskola.

Snittbetyg: 4,5

Här nedanför ser du recensioner av skolan. Du kan skriva en egen recension genom att klicka på knappen.
Adela

jag trivs bra i Botvids gymnasiet och programmet vård och omsorg

kristoffer

Tomtbergavägen 10