"Hela programmet är bra och alla är snälla"

Höghammargymnasiet

Philip Bäckman på HöghammarskolanPhilip är elev på Höghammargymnasiet

Philip Bäckman går på Höghammargymnasiet i Bollnäs. Philip är 17 år och trivs bra i sin klass. Han tycker att det är extra roligt att jobba med tryckeri och när alla årskurser läser och arbetar tillsammans.

17-åriga Philip Bäckman från Sandviken går andra året på Höghammargymnasiets program Administration, handel och varuhantering i Bollnäs. Philip var på besök hos Höghammargymnasiet ett par dagar och tittade på ett program som tyvärr lades ner. Men efter att ha pratat med rektorn bestämde sig Philip för att börja på ett annat av skolans program. Han är nöjd med sitt val och tycker att ”Bollnäs är en riktigt bra skolstad”. Han tycker också att fler av Höghammargymnasiets program verkar intressanta.

Roligt att läsa Administration, handel och varuhantering

Programmet för Administration, handel och varuhantering passar Philip bra för där får han lära sig mycket som han kommer att ha nytta av resten av livet - inte bara inom arbetslivet. Han får lära sig hur det fungerar med datorer, löner, bankärenden och olika tjänster.

Ser fram emot att göra praktik

Den delen av utbildningen Philip brinner lite extra för är att jobba med tryckeri och när olika företag lägger beställningar på olika jobb – väldigt utvecklande när allt är på riktigt! Han har inte varit på någon praktik än, men ser fram mot det nästa år.

Klassen på Höghammargymnasiet är liten men bra, tycker Philip.

- Hela programmet är bra och alla är snälla. Det är extra roligt när alla årskurser läser och arbetar tillsammans. När man har gemensamma lektioner kan alla lära mycket av varandra, säger Philip.

Roligt med evenemang

När klassen är ute på olika evenemang brukar de få bra respons från allmänheten – att de är duktiga, trevliga och skötsamma elever. Skolan har bra lärare som anpassar sig och tar det långsamt om det behövs.

- De är jättesnälla och lyssnar alltid! Berättar Philip.

Lokalerna är välutrustade med bra datorer. Philip tycker det är roligt att sitta tillsammans i grupp och samarbeta.

Vill jobba efter gymnasiesärskolan

Efter gymnasiet vill Philip flytta till egen lägenhet och skaffa sig ett jobb – det behöver inte vara något inom handel och administration – det kan lika gärna vara på ett mindre företag som arbetar med datorer eller någon form av naturvård. Att vara ute i friska luften är något som Philip värderar högt!

Det roligaste Philip vet med utbildningen är att göra saker med hela programmet och att använda datorer samt jobba i tryckeriet – då utvecklas han mest och bäst!

"En trevlig skola"

Philip rekommenderar andra att söka både Höghammargymnasiet och programmet för han tycker att det är en trevlig skola där lärarna och ledningen är bra på att lyssna. Han lyfter även fram andra program och möjligheten med idrottsgymnasiet som han gärna skulle vilja testa, då Philip är en kille som gillar att idrotta och hålla igång, för det mår kroppen bra av.

Läs mer om Höghammargymnasiet

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Höghammargymnasiet.