Skog, mark och djur

Höghammargymnasiet
Bollnäs

Skog, mark och djur på Höghammargymnasiet

Programmet för Skog, mark och djur

Eleverna får grundläggande kunskaper inom natur, miljö och naturbruksteknik. Vår huvudinriktning på programmet är elevernas individuella utveckling.

Vi arbetar mycket utomhus, i alla väder. Vi strävar efter att eleverna ska lära sig köra många olika typer av maskiner. Ett annat viktigt inslag är djurskötsel där hästar är vanligast förekommande.

Höghammargymnasiets huvudinriktning på programmet är mot hästar och lantbruksdjur. Du får jobba med bland annat:

• stallskötsel
  • traktorkörning
  • skötsel av utemiljöer

Flera av programmets kurser är förlagda till Bollnäs Ridsällskaps anläggning. Där arbetar vi med till exempel stallskötsel, basmaskinkörning och enklare lantbrukssysslor. Som fördjupning kan eleven välja till exempel kursen Ridning och körning eller Basmaskinkörning 2.

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill veta mer om Skog, mark och djur så kommer skolan att kontakta dig.

Videoreportage

Kontaktuppgifter till Höghammargymnasiet