Hantverk och produktion

Höghammargymnasiet
Bollnäs

Hantverk och produktion på Höghammargymnasiet

Programmet för hantverk och produktion (Industriprogrammet)

Programmet för Hantverk och produktion på Höghammargymnasiet läser man i samma lokaler som Torsbergsgymnasiets Industritekniska program.

På Hantverk och produktion får du grundläggande kunskaper inom industritekniska processer. Du får lära dig om bland annat:

• form och design
  • hantverk och produktion
  • materialkunskap
  • verktygskunskap
  • godshantering (truck, travers)
  • hantverkstekniker
  • industriell produktion
  • Arbetsmiljö och säkerhet

Du får också lära dig tekniker för att sammanfoga material. Du kan till exempel få pröva svetsning, lödning, skärning, och punktsvets. Det finns också möjlighet att ta certifikat för heta arbeten.

Programmet för Hantverk och produktion ger även kunskaper inom verkstadsteknik. Det innebär att du får jobba med svarvning, fräsning, slipning, borrning och CNC-teknik.

När du gått den här utbildningen kommer du ha fått kunskaper inom hantverkens och industrins olika yrkesområden. Du ska också ha förståelse för arbetsmiljöer och produktionsprocessen, från idé till färdig produkt.

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill veta mer om Hantverk och produktion så kommer skolan att kontakta dig.

Videoreportage

Skolrecensioner