Möt Ivar som älskar mat!

Häggvik Gymnasiums gymnasiesärskola

Ivar på Häggviks gymnasium

Möt Ivar som älskar mat

På Häggviks Gymnasium finns programmet för Hotell, bageri och restaurang. En av eleverna är Ivar, och han stortrivs.

Ivar har gått två år av fyra och hans största intresse är givetvis matlagning.

– Jag lagar väldigt mycket mat hemma, säger han. Det blir allt möjligt, har inga specialiteter, men jag äter själv väldigt gärna fisk och skaldjur.

Ivar trivs inte bara med sitt val av program, han tycker att han har det väldigt bra på skolan med allt annat också. Lärarna är schyssta och kompisarna är roliga att vara med.

– Jag gick på Svedenskolan Bergshamra tidigare, säger Ivar, så jag valde Häggviks Gymnasium för att det också hör till Utvecklingspedagogik. Och så var det flera från klassen som också började här.

Utbildningen innehåller kunskaper inom matlagning, bageri och hotellverksamhet och däri ingår även disk och tvätt, och strykning. Ivar säger att han självklart kommer att jobba med något inom hotell och restaurang när han är klar med skolan. Kanske skulle han trivas bra med ett jobb i ett skolkök.

På tredje året av det nationella programmet "Hotell, bageri och restaurang" ingår det en hel del praktik. Redan nu är eleverna verksamma genom att exempelvis förse de elever som praktiserar på andra platser med matlådor och leverera bröd och kakor till Eldqvarn Kök. Den där morotskakan som är så god, den bakas av eleverna på skolan.

Läs mer om Hotell, restaurang och bageri

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Häggviks Gymnasium gymnasiesärskola.