Gör en intresseanmälan

Grillska gymnasiesärskola

Grillska gymnasiesärskolan

Grillska gymnasiesärskolan ligger centralt i Liljeholmen och är en del av Grillska gymnasiet Stockholm. Vi riktar oss till dig som vill gå en yrkesinriktad utbildning som innehåller mycket APL.

På Grillska gymnasiesärskolan kommer du som elev att få ett starkt lärarstöd och en mentor som stöttar dig under din tid hos oss. Du går i en klass med cirka åtta elever. Din mentor och dina övriga lärare möter dig utifrån dina förutsättningar och ger dig både pedagogiskt och socialt stöd. Du får också hjälp och stöd av specialpedagog, kurator samt studie- och yrkesvägledare.

Nationella program

På Grillska gymnasiesärskolan kan du läsa två olika program:

• Programmet för administration, handel och varuhantering
  • Programmet för hälsa, vård och omsorg - inriktning barn och fritid

Båda programmen är nationella och 4 år långa.

Fokus på praktik

Vi tycker att praktik är viktigt! Som elev på Grillska gymnasiesärskolan kommer du under åk 2-4 ha praktik två dagar per vecka. Det innebär att du har mycket mer praktik än de 22 veckor som är obligatoriska inom gymnasiesärskolan. De erfarenheter som du får under praktiken kommer du ha stor användning av i vuxenlivet.

En del av Stadsmissionens skolstiftelse

Huvudman för Grillska gymnasiesärskolan är Stadsmissionens skolstiftelse. Det innebär att vi har ett nära samarbete med Stockholms Stadsmissions övriga verksamheter. Du som elev kommer därför att kunna göra din praktik på någon av Stockholms stadsmissions butiker eller på andra företag och organisationer som skolan samarbetar med. Skolan gör alltid sitt bästa för att hitta en arbetsplats som passar just dig.

Som elev på Grillska gymnasiesärskolan kommer du att ha tillgång till:

• Starkt lärar- och mentorstöd
  • Förstärkt elevhälsa
  • Mer än 22 veckors APL
  • Undervisning utifrån dina förutsättningar
  • Trygg miljö och gemenskap på vår specialpedagogiska enhet

Kontakt

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Grillska Gymnasiesärskolan.

Snittbetyg: 4,5

Här nedanför ser du recensioner av skolan. Du kan skriva en egen recension genom att klicka på knappen.
Ebba

Jag tycker att alla våra lektioner är bra men visa lektioner är bättre än andra. Jag går på handel och tycker att programmet jag har valt är bra.

Oliver Bergman

en av världens bästa skolor, gjort så jag har utvecklats massor dessa 2 år.

Årstaängsvägen 31B
117 43 Stockholm