Personaltäthet: 5 Elever/pedagog
Gör en intresseanmälan

Fryshusets Gymnasiesärskola

Fryshusets Gymnasiesärskola finns för dig som vill gå nationella programmet för estetiska verksamheter och som trivs i en skola där dina passioner ger dig möjligheter att lyckas.

På Fryshusets Gymnasiesärskola undervisas du i en liten grupp, oftast i ditt och dina klasskamraters eget hemklassrum. Pedagogiken utgår ifrån en pedagogisk modell där din egen kraft och passion ständigt står i centrum.

Fryshusets Gymnasiesärskola kombinerar alltid teoretiska ämnen med att hitta dina personliga uttryck och utforska din kreativitet och skaparglädje för att stärka lusten att lära! Tillsammans med lärare från våra olika estetprogram får du därför utforska, forma och gestalta med hjälp av bild, foto, musik och teater.

Fryshusets Gymnasiesärskola är en 4-årig utbildning, varav 22 veckor består av arbetsförlagt lärande. Under dessa veckor testar du på att ha praktik på en arbetsplats som intresserar dig eller som du skulle vilja arbeta på i framtiden. Under din praktik har du stöd av handledare, både från arbetsplatsen och från skolan. Efter dina år på Fryshusets Gymnasiesärskola har du möjlighet att fortsätta dina studier på exempelvis folkhögskola.

Kom på praktik!

Om en elev är intresserad av att börja på Fryshusets gymnasiesärskola skall eleven gör en praktikvecka under årskurs 9. Detta för att eleven ska kunna se om skolan passar hen. Urval görs genom att Fryshusets gymnasiesärskola tillämpar förtur för elever som har behov av den utbildning som skolan erbjuder samt elevens särskilda skäl för att gå utbildningen. Efter praktiken görs en utvärdering om elevens möjligheter och passion för att gå på Fryshusets gymnasiesärskola.

Nationella program

Reportage

Möt eleverna Sarah och Zalok!

Sarah och Zalok går båda årskurs 1 på Fryshusets gymnasiesärskola och berättar här om studietiden och hur deras framtidsdrömmar ser ut. Läs mer här!

Kontakt

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Fryshusets gymnasiesärskola.

Här nedanför ser du recensioner av skolan. Du kan skriva en egen recension genom att klicka på knappen.
K.P.

Jag har gått på Fryshusets gymnasiesärskola sedan i höstas och trivs jättebra. Det är bra lärare och roliga lektioner med stödet jag behöver.

Mårtensdalsgatan 2-8
120 06 Stockholm