Plats:
Personaltäthet: 3 Elever/pedagog
Gör en intresseanmälan

Fridegårdsgymnasiet anpassad gymnasieskola

Välkommen till Fridegårdsgymnasiets anpassade skola i Håbo!

Här får du utvecklas och delta i samhället utifrån dina förutsättningar. Vi jobbar med kommunikation så att du ska kunna göra dig förstådd och förstå andra människor. När du lämnar skolan ska du känna dig trygg och väl förberedd inför ditt nästa steg i livet.

”Våra styrkor är att vi är kunniga och engagerade, skapar trivsel, trygghet och goda relationer”

Anpassade gymnasieskolan består av nationella program och individuella program.

Nationella program

Det finns nio nationella program. De nationella programmen har programmål som är fastställda av riksdagen.

På nationella programmet läser elever ämnen som är gemensamma för anpassade gymnasieskolan, programgemensamma ämnen, programfördjupningar samt individuellt val. Eleverna gör ett anpassat gymnasiearbete som ska visa att eleven klarar vanliga arbetsuppgifter inom ett yrkesområde.

I Håbo kommun erbjuder vi följande nationella program

• Programmet för fordonsvård och godshantering (FGFOR)
  • Programmet för administration, handel och varuhantering (AHADMIV)

Individuella programmen

Ungdomar som inte kan delta i något av de nationella programmen erbjuds utbildning på de individuella programmen. På individuella programmen kan man kombinera kurser från nationella program med ämnesområden från individuella program.
Här läser du följande ämnesområden:

• Estetisk verksamhet
  • Hem- och konsumentkunskap
  • Idrott och hälsa
  • Natur och miljö
  • Individ och samhälle
  • Språk och kommunikation

Innehållet på ett individuellt program utformas utifrån varje individs förutsättningar. Praktik kan förekomma då det bedöms vara till gagn för den enskilda eleven. På individuella program kan man kombinera ämnen från nationella program och ämnesområden.

Ansökan sker på gymnasieantagningens webbplats.

Har du frågor så är du välkommen att kontakta oss på telefon 0171-527 70.
Du kan läsa mer på vår webbplats fridegårdsgymnasiet.se.

Kontakt

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Fridegårdsgymnasiet anpassad gymnasieskola.

Recensioner

Hitta till skolan