Intervju med Jonas Monsén på Fryshusets anpassade gymnasieskola

Fryshusets gymnasiesärskola

Fryshusets anpassade gymnasieskola startade 2013 och ligger i Hammarby Sjöstad i Stockholm. Den anpassade gymnasieskolan delar lokaler med övriga Fryshuset, däribland gymnasieskolan. Vi har träffat Jonas Monsén som arbetar sedan start på anpassad gymnasieskolan.

Lärare

Det är tre personer som är heltidsanställda på Fryshusets anpassade gymnasieskola, och Jonas är en av dem. Resten av lärarna kommer från gymnasieskolan. Idrottsläraren kommer från Samhällsprogrammet och har ansvar för de klasser som tränar på elitnivå i basket. Eleverna träffar ungefär 7 lärare i veckan som kommer från gymnasieskolan, på det sättet får eleverna i den anpassade gymnasieskolan en naturlig kontakt med den ordinarie gymnasieskolan.

Eleverna i anpassad gymnasieskola

Fryshusets anpassade gymnasieskola har det estetiska programmet och en tredjedel av undervisningen består av estetiska program som bild, musik och teater. På Fryshusets anpassade gymnasieskola är eleverna en självklar del av det som Fryshuset arbetar med. De har idag 15 elever och planerar att ta in en till elev till klassen.

Våga göra fel!

Det bästa med Jonas jobb är mötet med eleverna. Att se hur de går från att inte vilja prova något, som att våga gå själv till matsalen, till att prova och misslyckas. När de senare har samlat mod för att prova igen så kan de denna gång få det rätt. Misslyckandet är en stor del av lärandet och inget som man borde vara rädd för. När du klarar av att hantera ett misslyckande får du möjlighet till att växa mer och sedan våga prova igen och då lyckas med din uppgift.

Jonas Monsén

Förbereder inför framtiden

För att förbereda eleverna för framtiden arbetar Jonas elever med eget ansvar. Du som elev får själv ta ansvar över din mobil, mobilen är någonting du själv måste kunna hantera senare i ditt arbetsliv, veta när det är dags att lägga undan den eller sätta den i flygplansläge för att kunna avsluta din uppgift.

Eleverna får även själva ta ett stort ansvar när det kommer till att söka sina praktikplatser, eller APL (arbetsplatsförlagt lärande). De får själva ta kontakt med platsen där de vill göra praktik och sedan hjälper Jonas till med att det fungerar rent praktiskt.

2015 startade Jonas upp mässan för anpassad gymnasieskola som håller till baskethallen på fryshuset. I år tar mässan plats den 3 oktober mellan klockan 12-18.

Gymnasiesärskolemässan

GÅ TILL FRYSHUSETS ANPASSADE GYMNASIESKOLA