Hotell, restaurang och bageri

Koock häller sås på huvudrätt

Programmet för hotell, restaurang och bageri

Programmet för hotell, restaurang och bageri är ett av de nationella programmen på anpassad gymnasieskola.

Programmet passar dig som vill arbeta med bakning, matlagning och livsmedel. Det passar även dig som vill jobba inom hotell eller restaurang med att ta hand om gäster.

Detta program är ett bra val för dig som gillar att arbeta med service och tycker om att träffa nya människor.

Vad står på schemat?

På programmet får du lära dig om matlagning, bakning och servering. Du får kunskap om hur man hanterar livsmedel på bästa sätt och hur man arbetar i olika sorters kök.

Du lär dig även om näringslära, specialkost, hygien och alkoholservering. Du får testa på arbetsuppgifter som ger dig träning för att arbeta på hotell. Du får också träna dig på att samarbeta med andra och att ge bra service åt gäster och kunder.

Ett viktigt inslag på programmet är arbetsmiljöfrågor. Det är viktigt för att du ska ha en god hälsa och inte få arbetsskador i framtiden.
De kunskaper du får på programmet får du träna på och använda på en arbetsplats. Det kallas för arbetsplatsförlagt lärande, APL.

Arbetssätt på programmet

På programmet för hotell, restaurang och bageri arbetar du teoretiskt och praktiskt med olika uppgifter. Du får både arbeta tillsammans med andra och på egen hand. Du får träna dig på att samarbeta på olika sätt. Du kommer även få öva dig på att möta gäster och kunder i olika typer av situationer.

Många gånger har du som arbetar inom bageri, restaurang och hotell arbetsuppgifter som måste göras inom en viss tid. Det kan till exempel vara bråttom för att det handlar om livsmedel som du måste vara extra försiktig med. Det kan även handla om en kund som väntar på ett hotellrum eller att få sin mat. Du får därför träna dig på att lösa denna typ av arbetsuppgifter.

På programmet får du också träna dig på att planera, genomföra och slutföra ett arbete. Du utvecklar din förmåga när det kommer till att diskutera, reflektera och ta ställning i frågor som kan röra till exempel möten med människor i olika servicesituationer. Du får också öva dig på att beskriva hur du genomför dina arbetsuppgifter.

Programgemensamma ämnen

Kurserna frukost och bufféservering 1 och 2 är flyttade till ämnet serveringskunskap. På så sätt anpassas ämnet efter gymnasieskolans ämne våningsservice.

Ämnet Serveringskunskap

Kurserna frukost och bufféservering 1 och 2 är flyttade från ämnet hotell. Kurserna är anpassade efter ämnesplanen. På så sätt anpassas ämnet efter gymnasieskolans ämne serveringskunskap.

Som elev på programmet för hotell, restaurang och bageri läser du ett antal programgemensamma ämnen. De är:

• Bagerikunskap, 50p
  • Hotell, 100p
  • Konditorikunskap, 50p
  • Livsmedels- och näringskunskap, 100p
  • Måltids- och branschkunskap, 200p
  • Service och bemötande, 100p

Andra programSkolor med Hotell, restaurang och bageri