Kan jag sluta på gymnasietärskolan och vill gå till vanligt gymnasiet - Forum

2022-01-14 20:58   YÖD

Om jag vill sluta på gymnasietärskolan och vill gå till vanligt fin Gymnasiet går det om jag har Intellektuell funktionsnedsättning och vill gå till vanligt gymnasiet. Kan skolinspektion hjälpa mig eller kan den gymnasiet hjälpa med mina studier. Dom måste hjälpa mig. För att Sverige skrev avtal med (FN om personen som har intellektuell funktionsnedsättning ska få samma rättigheter och få högre studier och gå till universitetet eller högskola. Jag vill gå till fin gymnasiet i Stockholm vill ej säga gymnasiet namn. Hoppas att ni förstår mig vad jag menar. För att jag är trött på gymnasietärskolan för dem beter sig mot mig som små bebis. Jag vill sluta på gymnasietärskolan!!! Gå istället på Gymnasiet bara (Gymnasiet.)!


RE: Kan jag sluta på gymnasietärskolan och vill gå till vanligt gymnasiet
2022-02-12 19:24   Petra Öster

Hej,

Vad tråkigt att du inte trivs i din skola! Jag föreslår att du tar upp detta med din rektor. Det är rektorn som har bäst koll på skollagen och har rätt att tolka och tillämpa den så det är hos hen du kommer få bäst svar. 

För att gå gymnasiet så behöver man vara behörig till det program man vill gå. Din studie-och yrkesvägledare i skolan kan hjälpa dig att kolla på vad du saknar för att vara behörig. Din studie-och yrkesvägledare kan även hjälpa dig att göra en plan för hur du ska nå ditt mål oavsett om du kan byta skolform eller inte.

För att avgöra om man tillhör målgruppen för gymnasiesärskolan gör hemkommunen en utredning och gör en bedömning. Om du har gjort en sådan bedömning så kan det tyvärr bli svårt att byta till "vanligt" gymnasium. Då behöver du isåfall få en ny bedömning som visar att du har förutsättningar att klara gymnasieskolans kunskapskrav. Du kan alltid ta kontakt med kommunen som gjorde din bedömning och fråga om det finns någon möjlighet att få en ny bedömning om du tror att du klarar att gå i vanlig gymnasieskola. 

Vänliga hälsningar/ Petra,SYV