Vill inte sluta gymnasiet vid 22-23 åring - Forum

2018-07-20 23:17   M

Hej! Jag är 18 år gammal och ska börja naturprogram nästa år. Problemet är det ska ta 3-4 år, jag har redan studerat i mitt hemland till andra året på gymnasiet. Jag hade bara ett år kvar på gymnasiet sen kom jag hit till Sverige. Jag vill sluta gymnasiet snabbare. Hur? Eller kan jag börja gymnasiet på andra året istället för första år ? Kan jag göra några prov/test för att sluta och klara gymnasiet snabbt? Jag vill sluta gymnasiet snabbt som möjligt. Finns det ett sätt ? Tack så mycket.


RE: Vill inte sluta gymnasiet vid 22-23 åring
2018-07-22 11:26   Petra Öster

Hej,

Jag förstår att du vill studera på den nivå du är! På UHR kan man göra en bedömning av sina betyg för att se vilken nivå de motsvarar i det svenska systemet. Här finns en guide där du själv kan jämföra dina syriska betyg med de svenska: https://www.uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning/jamforelseguiden/?countryNrs=963-&educationLevels=3-. Om du inte hinner få en bedömning innan du börjar gymnasiet så kan du när du går i gymnasiet tala med din rektor om du märker är att nivån är för låg för dig. Det finns möjlighet att hoppa över klasser i gymnasiet.

Lycka till! /Petra,SYV