Min son vägrar gå i gymnasiesärskolan - Forum

2020-02-06 12:55   Malin

Hej! Min snart 18 årige son har diagnosen mild utvecklingsstörning och adhd och har gått i särskolan fram till han slutade nian förra året. Han avskydde särskolan då han inte ansåg att han behövde gå där. Sedan förra sommaren har han alltså bara varit hemma för han vägrade gå i gymnasiesärskolan. Men han klarar inga jobb heller så jag undrar vad vi ska göra med honom när han vägrar plugga och klarar inte av att ha ett jobb? .


RE: Min son vägrar gå i gymnasiesärskolan
2020-02-06 14:16   Petra Öster

Hej,

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig så mycket med det. Om han är 18 år så är ju vuxen och gymnasieskolan är en frivillig skolform så det blir svårt att bestämma något åt honom. 

Det hade varit bra om han/ni hade kunnat ta hjälp av exempelvis psykolog och studie-och yrkesvägledare för att prata om situationen. 

Det finns ju inte så många alternativ till att gå i skolan eller jobba (så länge ni inte erbjuder alternativet att försörja honom). Kanske folkhögskola kan vara ett annat alternativ om han kan tänka sig någon form av skola?

Om han inte klarar jobba så behöver ni kanske komma i kontakt med Försäkringskassan och kontrollera om det är aktuellt med aktivitetsstöd eller inte. Är det inte det så så behöver man ju jobba eller i allra värsta fall söka socialbidrag. Om han ska jobba så finns det stöd man kan få genom Arbetsförmedlingen. Läs om det här: https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/stod-och-ersattning/funktionsnedsattning.

Jag hoppas att det löser sig och att han kan komma vidare i sina framtidsplaner när han ser hur alternativen ser ut. Och det bästa hade absolut varit om han kunde tänka sig att prata igenom situationen med någon och får hjälp med att göra upp planer för framtiden. 

Lycka till! /Petra,SYV