stressad över framtiden. - Forum

2020-10-13 23:07   MS

Hej, jag är en elev i gymnasiet på naturinternationel programmet åks 1, och i framtiden vill jag gärna bli läkare, men det krävs A på alla ämnen. Om man får typ B finns det möljheter att man får gå på läkareutbuldningen?


RE: stressad över framtiden.
2020-10-14 07:49   Petra Öster

Hej,

Jag är osäker på vilket program du menar men jag antar att det inte är gymnasiesärskolan?Behörigheten för Läkarprogrammet är grundläggande behörighet, fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matte 4. Den kan man bara få från Naturvetenskapsprogrammet med naturinriktning.

För att komma in på Läkarprogrammet behöver man också A i alla ämnen så det är något man bör tänka på också. Får man inte det måste man, plugga upp alla betyg på Komvux eller skriva högt resultat på högskoleprovet. 

Lycka till! /Petra,SYV


RE: stressad över framtiden.
2021-11-02 22:19   hejhej

A i alla ämnen behövs absolut inte. Långt ifrån. Genomsnittet för antagningspoängen på läkarprogrammet på landets samtliga utbildningar var 21,98 (HT21 Urval 2 BI). Örebro Universitet hade lägst antagningspoäng på 21,67 det året. HT20 såg rätt likadant ut.

Allt större skillnad kan man se i antagningspoängen till VT. Genomsnittet för alla lärosätens antagningspoäng var 21,34 (VT21 Urval BI). Lägst var det på Umeå Universitet där det bara krävdes 21,05.

Jag riktar ingen kritik mot dig som Studie- och yrkesvägledare men jag tycker att personen som frågade borde få ett korrekt svar!

Allt gott!


RE: RE: stressad över framtiden.
2022-02-12 18:50   Petra Öster

Hej,

A i alla ämnen är = 20 poäng. En poäng på 21 är alltså A i alla ämnen + extra meritpoäng. 

Vänligen/ Petra,SYV