Inte fria val inom gymnasiesärskolan? - Forum

2018-04-26 19:11   Diskriminering?

Hej, inför gymnasievalet besökte mitt barn grannkommunens skola då en av de två utbildningarna hen är intresserad av inte finns inom vår kommun. När hen ändå var där så provade hen också det andra programmet som hen kanske ville gå. Hen trivdes jättebra på skolan och med båda utbildningarna men valde tillslut det programmet som finns även inom vår kommun. Allt var frid och fröjd i ca 1 mån när vi blev upplysta om att hen inte har rätt att gå i grannkommunen då kommunen själva har den valda utbildningen. Får man göra så? Elever inom vanliga gymnasieskolan har rätt att välja vart de vill utbilda sig om jag inte har missförstått det hela med fria gymnasieval, men elever inom gymnasiesärskolan får inte det. Känns en hel del diskriminerande tycker jag.


RE: Inte fria val inom gymnasiesärskolan?
2018-04-27 13:47   Petra Öster

Hej,

Det stämmer att man inte får söka som förstahandssökande till en kommunal skola på en annan ort om programmet redan finns i kommunen där man bor. Det gäller både gymnaise- och gymnasiesärskolan. Men det finns två sätt att ändå kunna söka ett program som finns i sin kommun på en annan ort:  

1. Man kan göra ett frisök. Men där är det andrahandsmottagning som gäller, alltså att eleverna i den kommunen/samverkansområdet erbjuds plats först och om det finns platser kvar kan andra utanför det området få en plats.

2. Det finns även riksintag, det gäller för friskolor, då söker man med samma villkor som eleverna i den kommunen, här kan du läsa mer om frisök och riksintag: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/riksintag-2495

Kanske kan nåt av dessa alternativ hjälpa hen att ändå få gå i den skola som hen vill.

Lycka till! /Petra,SYV