Intervju med Nathalie på Foucaultgymnasiet

Foucaultgymnasiet

Nathalie Szum är 17 år och går sitt första år på Foucaultgymnasiet i Södertälje. Hon tycker att hennes skola är bra och gillar särskilt idrotten och skolans café, som hon varit med och gjort i ordning.

Nathalie är elev på FoucaultgymnasietNathalie Szum är 17 år och går första året på Foucaultgymnasiets program för administration, handel och varuhantering.

Nathalie valde det här programmet eftersom hon är intresserad av att jobba

inom handel i framtiden. Dessutom tycker hon att Foucaultgymnasiet har bra inpraktik och trivs bra eftersom hennes bästa kompis också går på skolan.

Varför passar programmet dig?
  - För att jag är både ambitiös och intresserad, det känns motiverande.

Berätta lite kort om din utbildning.
  - Vi läser engelska, svenska, idrott och hälsa, service och bemötande, näthandel och sen har vi jobbat mycket med caféprojektet. Min praktik har jag på skolans café. Vi har lätta prov i vissa ämnen, vilket jag tycker är bra för då pluggar man lite extra och lär sig mer. På provet har man sedan möjlighet att visa kunskaperna man lärt sig.

Nathalie berättar också att hon tycker lärarna på skolan är bra och förklarar så att hon har lätt att förstå. Hon trivs bra med sina klasskompisar, även om någon pratar mycket ibland, och går i en lagom stor klass med 7 elever.

Som elev på Foucaultgymnasiet kan man få rulleidrott som en extrainsats, och idrott är något som Nathalie tycker är kul. Hon har också roliga minnen från när hon fick vara med och göra i ordning i skolans café.
  - Vi ordnade med provsmakning för elever och personal. Då fick alla en möjlighet att betygsätta det vi bjöd på, därefter valde vi sortiment. Vi inredde caféet i samarbete med estet- och byggprogrammet. Vår klass åkte till IKEA och handlade fina saker och möbler till caféet, säger Nathalie.

Efter gymnasiesärskolans fyra år tror Nathalie att hon kommer att jobba, kanske på Second hand där hon nog kommer att praktisera i årskurs 2.

Varför skulle du rekommendera skolan/programmet till andra?
  - Det är en lagom stor skola, ca 75 elever, bra lärare och bra kamratskap. Det finns bra program att välja på. Lokalerna är mysiga, särskilt caféet, "vita rummet", "ljusgården” och vår egen utegård. Vi åker iväg på idrottsevenemang och har återkommande friluftsdagar.

Läs mer om Foucaultgymnasiet

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Foucaultgymnasiet.