Plats:
Boende: Ja
Gör en intresseanmälan

Stiernhööks anpassade gymnasieskola

Den anpassade gymnasieskolan (gymnasiesärskolan) vid Stiernhööksgymnasiet ger alla elever möjlighet till utbildning i en miljö med fantastisk natur runt skolan och Siljan som närmsta granne.

Den anpassade gymnasieskolan på Stiernhööksgymnasiet är speciell eftersom den finns på en gymnasieskola som erbjuder Naturbruksprogram. Det har man stor glädje av genom att lantbruk, häst och djur integreras i skolans verksamhet. Skolan har också ett fantastiskt internat med LSS-boenden för eleverna på den anpassade gymnasieskolan. Individuella programmet vänder sig till dig som är djur- och trädgårdsintresserad.

Nationella program och individuellt program

Stiernhööksgymnasiet erbjuder inom ramen för den anpassade gymnasieskolan två nationella program. Programmet för fastighet, anläggning och byggnation och programmet för skog, mark och djur. Om du har behov av en individuell anpassad skolgång kan du också läsa ett individuellt program inom ramen för den anpassade gymnasieskolans läroplan.

Hur du kommer att bo

Under din skoltid på Stiernhööksgymnasiet kan du, om du behöver, bo på internatet med LSS-stöd. Du ansöker om LSS-stöd i din hemkommun. Många elever som gått på Stiernhööksgymnasiet beskriver tiden som en fantastisk tid och att skolan möjliggjorde klivet in i vuxenlivet. Utbildningen ger eleverna en bred kunskap och att flytta hemifrån är förstås också en spännande fas i livet.

Ansökan till nationella program, vem är behörig att söka?

För att söka till den anpassade gymnasieskolans program måste du vara behörig. Grund för behörighet inhämtas från fyra utredningar (psykologisk, medicinsk, pedagogisk och social utredning).

Antagning

Vid den anpassade gymnasieskolan finns ett begränsat antal platser. Vid antagning beaktas vem som har störst behov av utbildningen. Skolan gör vid antagningen, en allsidig, saklig och opartisk bedömning om elev kan erbjudas plats på vald utbildning.

Hur söker man?

Ansökan till den anpassade gymnasieskolans nationella program (Programmet för fastighet, anläggning och byggnation & Programmet för skog, mark och djur) görs på motsvarande sätt som till gymnasiet. Ansökan sker via gymnasieantagningens program Dexter. Du får inloggningsuppgifter via din studie- och yrkesvägledare på grundsärskolan. Antagningen sker på våren och du får besked om du antagits i början på juli månad.

Kontakt

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Stiernhööks anpassade gymnasieskola.

Recensioner

Hitta till skolan