Boende: Ja
Gör en intresseanmälan

Häggviks Gymnasium

Vid Häggviks Gymnasium finns en fristående gymnasiesärskola. Det är en skola för dig som slutat grundsärskolan eller träningsskolan. Utbildningarna på Häggviks Gymnasium är 4-åriga. Det finns både nationella program och individuella program.

Brett utbud av utbildningar

Häggviks Gymnasium har ett flertal utbildningar på både individuell och nationell nivå. Undervisningen utformas individuellt efter dina förmågor och behov.

På Häggviks Gymnasium står din trygghet, trivsel och utveckling i fokus tillsammans med självständighet, kunskap och delaktighet. Genom att ta till vara på dina intressen och potential skapar engagerade pedagoger motivation för lärande och personlig utveckling. Undervisningen sker i små undervisningsgrupper, med individuella anpassningar och hög personaltäthet.

Utbildningar

Trygghet och trivsel

Häggviks Gymnasium är en trygg och trivsam skola där du får vara dig själv och utvecklas efter dina förutsättningar. Skolan arbetar aktivt för att alla elever ska känna sig trygga i skolan och i umgänget med andra. Häggviks Gymnasium är också mycket måna om en nära föräldrakontakt – ett samarbete som bygger på förtroende och öppenhet.

Självständighet

Häggviks Gymnasium lägger stort fokus på självständighet för att du ska få en så bra start som möjligt i vuxenlivet. Ökad självständighet innebär också att din självkänsla och tro på dig själv växer. Som stöd för ökad självständighet använder skolan olika hjälpmedel exempelvis timstock, individuella scheman och iPads. Häggviks Gymnasium möter dig där du befinner dig och utgår alltid från dina egna förutsättningar.

Undervisningen på Häggviks Gymnasium sker främst i grupp, men med individuella anpassningar. I undervisningen tar skolan tillvara på dina intressen och starka sidor för att stärka dig i det du är bra på.

Delaktighet

På Häggviks Gymnasium är rätten att tycka till om dina arbetsuppgifter och din skolmiljö en självklarhet. Som elev är du delaktig i beslut som rör dig. Du får redskap för att kunna välja, argumentera och tycka, som arbetsbeskrivningar, visuella utvärderingar, enkäter visuellt stöd och samtal med pedagoger.

Kompetenta pedagoger

Pedagogerna har såväl djup som bred kunskap och många av dem har arbetat länge på skolan.

Korttidstillsyn och boende

I anslutning till skolan finns korttidstillsynen Häggvik Fritid och boendet Häggviks Ungdomsboende, där några elever bor under studietiden.

Här finns skolan

Häggviks Gymnasium ligger nära Häggviks centrum i Sollentuna med gångavstånd till pendeltåg och buss.

Möt Ivar som älskar mat!

På Häggviks Gymnasium finns programmet för Hotell, bageri och restaurang. En av eleverna är Ivar, och han stortrivs.

Kontakt

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Häggviks Gymnasium gymnasiesärskola.

Här nedanför ser du recensioner av skolan. Du kan skriva en egen recension genom att klicka på knappen.
super ivar

en helt fantastisk skola man får bra under visning och det är bra lokaler och jag går hotel resturang och bageri är ätt jäte bra program man får jobba mycket praktiskt

The Star-Lord

Häggviik är en bra skola som man får lära sig både nationellt och individuellt, linjer det finns, då är det Estetisk verksmhet, den är bara bra II like a lot