Gör en intresseanmälan

Foucaultgymnasiet gymnasiesärskola i Södertälje

Foucaultgymnasiet - där teori och praktik vävs ihop i ett sammanhang.

Fokus i Foucaultgymnasiets verksamhet är kunskap, trygghet och delaktighet. Skolan arbetar utefter varje elevs egna förutsättningar i socialt samspel. Identitet och självkänsla utvecklas när du lyckas.
Foucaultgymnasiet kopplar teorin till den praktiska verkligheten med ett starkt fokus på självständighet och det kommande vuxenlivet. Skolans elever arbetar med flera olika praktiska projekt, bland annat en skolkafeteria och byggandet av en utomhusscen.

Inom ramen för gymnasiesärskolearbetet driver elever UF-företag. Tidsenlig teknik är ett självklart verktyg. Skolan lägger stor tonvikt vid individuella lösningar och undervisningsformer. Eleverna motiveras, uppmuntras och utmanas för att ständigt nå högre mål.

Foucaultgymnasiet lockar till lärande!

Bli förberedd för tiden efter gymnasiesärskolan

En viktig uppgift för skolan är att förbereda dig som elev på arbetslivet efter studenten. Därför är skoldagen uppbyggd så att den så gott det går liknar en arbetsdag, utan ”håltimmar” som bryter arbetsmönstret och som dessutom gör dagen längre.

De raster du har under skoldagen individanpassas av Focaultgymnasiets pedagoger, beroende på dagsform och när det passar in i dagsplaneringen. Genom att göra dagarna mer sammanhängande ökar möjligheten till koncentration och inlärning.

Programmen på Foucaultgymnasiet

Foucaultgymnasiet erbjuder fyra nationella program plus de individuella programmen. Programmen är fyraåriga och läses efter gymnasiesärskolans läroplan. Gemensamt för alla utbildningar på skolan är att teori varvas med praktik, allt efter elevernas egna förutsättningar.

Skolan har ett nära samarbete med elevernas föräldrar och stor tonvikt läggs vid individuella metoder och undervisningsformer. Målet med verksamheten är att förbättra och utveckla elevernas färdigheter, kunskaper och självkänsla så att alla, utifrån sin förmåga, kan leva ett rikt vuxenliv i såväl arbete som fritid och boende.

Inom de individuella programmen finns även klasser med specialpedagogik inom områdena autism eller flerfunktionshinder.

Ansökan till Foucaultgymnasiet

Du söker till programmen genom att göra gymnasiepraktik och sedan söka via webben. Du kan anmäla dig till praktik genom att göra en intresseanmälan eller på skolans öppna hus.

Välkommen till Foucaultgymnasiet!

Intervju med Nathalie på Foucaultgymnasiet

Nathalie Szum är 17 år och går sitt första år på Foucaultgymnasiet i Södertälje. Hon tycker att hennes skola är bra och gillar särskilt idrotten och skolans café, som hon varit med och gjort i ordning.

Kontakt

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Foucaultgymnasiet.

Här nedanför ser du recensioner av skolan. Du kan skriva en egen recension genom att klicka på knappen.
Andrias

lärare brys rektor är het ok

Erik Dahlbergs väg 1-3
152 40 Södertälje