diagnos - Forum

2018-10-14 17:40   johan

jag har en bror som har en diagnos av något slag,och jag undrar var jag ska vända mig för att få svar på vilken diagnos han har. till saken hör att vår mor vägrar erkänna att han har en diagnos.fråga mig inte varför.tycker att det är rätt löjligt att blå neka i över 25 år när det är uppenbart att min bror inte är helt 100.


RE: diagnos
2018-10-15 09:42   Petra Öster

Hej,

Din bror kan vända sig till elevhälsan i sin skola, till exempel en kurator eller skolsköterska för att sedan få hjälp vidare om det skulle behövas. Man kan även vända sig till sjukvården för att få hjälp med att utreda en misstänkt diagnos. Om det är så att man misstänker att en person behöver gå i särskola på grund av en utvecklingsstörning så görs en utredning. Dock så behövs vårdnadshavarens medgivande om en placering i särskola ska ske. Men oavsett vilken diagnos man har eller inte har så ska man få den hjälp man behöver för att klara skolan så behöver din bror hjälp i skolan bör han säga till skolpersonalen. 

Lycka till! /Petra,SYV

 


RE: diagnos
2018-10-15 18:28   johan

tack för svar men min bror har redan slutat skolan och jobbar.saken är den att min mor har alsheimer och har alltid vägrat att säga vilken diagnos min bror har.han fick den i samband med skolstart för länge sen.och nu är det för sent att fråga.har tjatat på henne i 20 år men hon har notoriskt vägrat svara.vad jag behöver hjälp med är vart jag ska vända mig för att få veta hans diagnos.han gick i vanlig skola med mycket möda.tack på föhand


RE: RE: diagnos
2018-10-16 07:48   Petra Öster

Hej,

Okej, om din bror redan har fått en diagnos så behöver han bara läsa sin vårdjournal för att få reda på vad som står där. Läs mer om journaler här: https://www.1177.se/Regler-och-rattigheter/Patientjournalen/. Man har bara rätt att läsa sin egen journal så du kan inte göra det, utan det är upp till din bror att dela med sig informationen till dig om han vill.

Observera att detta inte är mitt område så jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer än såhär.

Vänligen,

Petra, SYV