Intagning Sthlm - Forum

2022-06-13 22:55   Sandra

Hej Jag har en fråga vad som gäller?  Vår dotter ska gå särskolegymnasium i höst. Hon har sökt hotell & restaurang i en annan kommun. Hon är antagen där som val 1 då vi inte har någon särskola. Nu har vi idag fått reda på att hon inte fått en plats där. Det var 17 sökande till 12 platser. Det som gör mig då himla arg är att de i första hand tar in elever som bor i kommunen. Och jag anser att de inte har rätt att göra så då hon ska ha samma rättigheter som de dom bor i kommunen. Ingen som bor i annan kommun kom in. Jag tänker inte ge mig utan kommer att bråka om detta. Jag undrar om du vet om de har rätt att göra så här? Hälsningar


RE: Intagning Sthlm
2022-06-15 10:47   Petra Öster

Hej,

Tillvägagångssätt och bedömningar vid ansökan och mottagande till gymnasiesärskolan skiljer sig åt mellan kommuner. Vanligen är ett flertal olika instanser inblandade. I Stockholm fattas beslut om antagning till gymnasiesärskolan av en central antagningsenhet, Gymnasieantagningen i Stockholm. Du kan vända dig till dem för en förklaring av hur deras bedömning har gått till. Du kan även höra av dig till skolans rektor ifall skolan också är inblandat i urvalet.

Tyvärr finns det inga klara regler om vad som gäller, utan det är deras rätt att göra bedömningen. Men självklart borde de kunna ge en förklaring på hur de har tänkt. Det viktigaste är kanske dock att de kan hjälpa er hitta en lösning eftersom din dotter behöver få en plats någonstans.

Lycka till! /Petra,SYV